”Indepeanutsday”

Mandag den 22 februar

13°51.037 N
61°03.690 W

Om eftermiddagen ankom vi til den store bugt ud for Soufriere – allerede da vi ankom kunne vi godt se på land at det var landets ”Independence day” – uafhængighedsdag, for langs hele kysten var der fyldt med mennesker. Vi fandt efter nogen tids søgen en ledig moringbøje (fast ankerbøje) da man ikke må smide sit eget anker her – og da en af de lokale ”boatboys” havde fortøjret os til bøjen smed han lige 3 pakker saltede peanuts op til os ! Hmm… det er ikke før sket at vi sådan uden videre har fået gaver? Det viste sig dog da vi spurgte ind til det – at et containerskib var forlist ud for St. Lucia og mange af containerne lå og drev rundt ude på havet. De lokale fiskere, og andre med både, havde sejlet ud for at bjærge mange af de ting der var, i de stadigt flydende containere. Ifølge loven tilfalder vraggods den der bjærger det – så der kom hele tiden små fiskerjoller ind med bunker af peanuts pakker liggende i båden. Senere fandt vi ud af at nogle lokale havde bjærget bærbare computere, pampers bleer, og mælkepulver. Det gjorde mildest talt ikke deres ”independence day” som Mikkel hurtigt omdøbte ”Inde-peanutsday” mindre god. Mange af fiskejollerne kom ind med hujende mænd der nærmest ikke kunne få armene ned af bare glæde – det her var bedre end juleaften !
Det viste sig også at et par af de 400 containere der var ombord på skibet indeholdt to sportsbiler og våben til politiet på St. Lucia – ikke underligt at alle gerne ville have fingre i en container….

Mikkel, Anders og Dennis tog i land for at tjekke ind ved myndighederne mens Lasse blev på båden, og da de desværre var 20 minutter forsinket iht. myndighedernes normale åbningstider kostede det lige 500 kr. at indklarere! 20 min tidligere havde det kostet 60 kr. Ikke de mest fleksible myndigheder vi har mødt på turen, men nu har vi da lært på den hårde måde at komme indenfor deres normale åbningstid….
Efter indklareringen tog Mikkel, Anders og Dennis hen på en lokal bar og tog del i peanutsfesten- og som aftenen skred frem havde de dels købt nogle pakker og dels byttet sig til ikke mindre 4-5 kg forskellige nødder for kun omkring 30kr! Som aftenen udviklede sig, endte det med en reel bytur sammen med de lokale og Mikkel var tilsyneladende forsager i bandet ”Coldplay” – det mente en lokal mand i hvert fald, og han var sikker på at Mikkel kunne skaffe ham en pladekontrakt? Det lykkedes aldrig Mikkel at få overbevist manden om, at han ikke var noget ved musikken, men at han var bygningsingeniør….

Anders indtager her nyre på spyd, som viste sig at være en sand delikatesse!

Gadekøkkenet med nyre på spyd, var et hit blandt alle.

Her er en del af peanuts fangsten.

Lokale samles omkring container-rovet.

Anders midt i hans bedste poolspil nogensinde.

Skipper Bar, hvor aftenen begyndte.

Lumske Mikkel har byttet sig til billige nødder.

Om morgenen dagen efter tog Mikkel, Dennis og Lasse på udflugt på øen, mens Anders ordnede ting på den lokale internet cafe. Vi lagde ud med at tage til det forkerte vandfald og hotsprings og endte i en botanisk have med et par varme bassiner som udsprang fra varme kilder. Om end det var dejligt at ligge der, var det ikke lige det vi havde regnet med – senere på dagen fandt vi dog det sted vi ville hen til. Inden da tog vi til St. Lucias store vulkan der har ”sulfor springs” boblendede varmt mudder der lugter af rådden æg og svovl – det var en sjov oplevelse og en reminder om at meget af Caribien er dannet af vulkaner og at flere stadig ligger og rumler lige under fødderne af os! Guiden deroppe mente dog at forskere holder godt øje med dem, og at befolkningen vil blive advaret i tide inden et udbrud. Samtidigt sagde hun også at vulkanen var gået langt over tid, og at den burde have været i udbrud for længst da den har ry for at gøre det for hver 200 år…

Læg mærke til priserne... eller rettere sagt prisforskellen mellem lokale og turister.

Kogende æg.... som Mikkel kalder det!

Efter æggelugten og det kogende mudder, gik vi videre i middagsvarmen mod det rigtige vandfald og hotsprings, som vi ville have været til – og da turen var meget længere og stejlere end vi regnede med var vi mildest talt glade for at være fremme. Stedet ligger oppe ad bjerget ”petit Piton” som er et af de meget stejle bjerge der er vist på billedet. Stedet får som nævnt vand fra varme kilder og et par af bassinerne havde 37 grader varmt vand, og et andet havde endnu varmere vand…. Selv om vi var godt kogte af den lange gåtur i solen var det nu alligevel en stor nydelse at ligge i vandet og bare slappe af….

Hot springs - varmt vands bad.

Dagen efter var det turen til den Franske ø Martinique, der stod for skud. Da vi skulle tilbagelægge næsten 50 sømil valgte vi at stå op kl.6 for at få en tidlig start om komme til Martinique inden det blev mørkt….

Le Pitons - St. Lucias mest fotograferede objekter.

En tidlig morgen lige efter afgang til Martinique.