Fødselsdag og gensynsglæde

Fredag d. 5 marts 2010

15°16.975 N
°22.601 W

Udsigt fra vores ankerplads ude foran Bas Du Fort Marina.

Sejlturen fra Dominica til den franske ø Guadeloupe bød på masser af vind og bølger, så den blev en hel del kortere end vi havde forventet. Da vi ankom til den sydlige del af øen opdagede Anders at der langt væk fra båden var nogle store plask, og da vi fandt kikkerten frem kunne vi se at det var hvaler! Kæmpemæssige haler kom op af vandet og gav nogle mægtige plask. Vi var desværre for langt væk til at kunne se hvilke hvaler det var, men hvaler var det i hvert fald.

Vi valgte at smide anker i den store og beskyttede bugt ved byen Pointe a Pitre, lige ud for marinaen Bas Du Fort. På turen dertil sejlede vi i meget store dønninger så det var et godt valg at vælge denne beskyttede bugt. Stedet var smukt til den ene side, men havde også øens eneste store erhvervshavn til den anden side, så det var et mix af tung industri og smuk natur.

Endnu en udsigt fra vores ankerplads ude foran Bas Du Fort Marina.

Anders familie ankom fra Danmark for at være sammen med ham i to uger på øen, hvor de havde booket sig ind på et resort tæt ved Pointe a Pitre. Anders tog til lufthavnen aftenen efter, og tog med dem på hotellet. Forventningen til gensynet med familien var tydelig at mærke på ham...

Dagen efter havde Dennis fødselsdag, og om morgen spiste han og Lasse morgenmad på båden og Dennis pakkede gaver op. Nogle timer senere mødtes vi alle på en Cafe ved marinaen, og ud over at Anders selvsagt var enormt glad for gensynet med hans forældre og lillesøster var det også dejligt for Dennis og Lasse at se dem alle. Det at få besøg på langtur er noget af det bedste, og det var rigtigt dejligt at se dem igen.

Senere på aftenen havde Helle og Ejnar (Anders forældre) inviteret os alle på middag i deres store hotellejlighed. Det blev til en rigtig hyggelig aften med franske specialiteter og hjemmelavet mad som Ejnar stod for. Helle havde sørget for at at der også var en lagkage i anledningen af Dennis fødselsdag og vi fik da også sunget fødselsdagssang. Også den lokale rom blev prøvesmagt i mange varianter den aften, og det blev sent før vi kom i seng – en rigtig seng på et hotel hvor sengen ikke gyngede og der var dejligt køligt grundet airkonditionen ! Tak for det Helle, Ejnar og Sofie...

På Guadeloupe fik vi også talt om hvad vi havde af ønsker med hensyn til båden når vi kom hjem. Og beslutningen blev at vi vil prøve at sælge vores båd som flere af jer måske ved. Det afgørende i beslutningen er vores økonomi. Dels har båden jo en værdi, og vi har lån på den i banken, dels har turen også kostet os mange penge. Alt i alt skylder vi vores bank penge når vi kommer hjem og så er det faktisk også meget dyrt at have båden liggende derhjemme, både havneafgift og forsikring render op i et anseeligt beløb hvert år. Dennis har planer om at flytte sammen med Marie når han kommer hjem og det foregår sikkert i silkeborg, og Lasse ved endnu ikke hvor han ender med at bo, da hans kæreste Bente skal starte på basis (tidl. kaldet turnus) som læge. Og det betyder i prakis, at de måske bliver nødt til at flytte til en anden by i Danmark. Måske langt fra Århus? Desuden skal Lasse igen til at søge arbejde som bygningskonstruktør, og det nu på et tidspunkt hvor byggebranchen er hård presset og der ikke er mange ledige stillinger. Anders skal læse det sidste år færdigt på medicinstudiet og kommer altså tilbage til en SU. Så alt i alt står vi når vi kommer hjem bliver det til et noget andet liv end da vi tog afsted.
Men drømmen lever vi stadig fuldt ud, og det at vi forhåbentlig får solgt vores dejlige båd, betyder at vi får luft i økonomien til at starte på andre drømme, samt at andre får muligheden for at udleve deres drøm med Dania.

Dennis og Lasse sejlede båden videre rundt om Guadeloupe til en bugt kaldet ”Anse A La Barque” der ligger på vestkysten af Guadeloupe. Egentlig ville vi have været sejlet til nordsiden af øen via den smalle kanal, der deler Guadeloupe, men efter at have talt med havnekontoret og fik at vide at kanalen kun var 1,8 meter dyb, og vores båd stikker mellem 1,9 -2 meter. Vi derfor ikke at tage turen derop, også selvom vi ellers havde glædet os enormt meget til at sejle gennem kanalen og ligge for anker ved mangroven. Der skulle være fantastisk fiskeri efter Tarpon deroppe, som vi gerne ville have prøvet, alligevel besluttede vi os for, at det nok ikke var værd at gå på grund for at komme derop. Både Anders og Dennis havde fanget Tarpon inde i mangroven ved Marinaen, men her var de små, og de store krabater skulle eftersigende være store nord for kanalen. Turen rundt om øen var 70 sømil i stedet for 4 sømil gennem kanalen, og da vi allerede havde deklareret ud kunne vi desværre ikke nå at sejle turen derop....

Anders her med hans 2. tarpon den morgen... den første røg lidt for hurtigt i vandet... ikke helt bevidst dog. Disse fisk kan blive over 100 kg, og fisk i størrelsen op til 25 kg., anses som babytarponer.

Randerne under øjnene, skyldes ikke alderdom, men derimod at vi stod op kl. 5 om morgenen for at fiske. Randen rundt om hovedet, skyldes en hat, der passede perfekt, da vi forlod Danmark... så det er da lidt tankevækkende.

Vi ankom sent om eftermiddagen, og den følgende dag kom Helle, Sofie, Anders og hans netop nyligt ankomne bror, Mikkel og besøgte os på båden. Ejnar havde fået en gang maveonde og måtte desværre blive på hotellet. Det blev til en hyggelig dag med dem alle, og et kærkomment gensyn med Mikkel. Dagen gik med snorkling og hygge på båden, og det var sikkert også en sjov oplevelse for Anders familie at være på båden, som de sidst var på i Danmark. Helle fik et par gaver med hjem til Dennis og Lasses familier, og vi tog afsked med dem alle med ”på gensyn i Danmark” og tidligt næste morgen kl. 05 sejlede Lasse og Dennis alene til øen Montserrat....

Vi har desværre glemt at overføre nogle billeder fra Anders´ kamera, hvorfor der mangler nogle billeder fra denne periode. De vil komme senere.