La Coruna

Tirsdag d. 31 august 2009
43°22.161 N
008°23.149 W

Vi havde ikke fået meget søvn det sidste halve døgn, inden vi ankom til La Coruna i nord Spanien. Marinaen var imponerende flot og helt ny. Efter en flaske Champagne til morgenmad, var vi alle så søvnige, at vi straks lagde os til køjs. De første vågnede allerede kl. 12 og Dennis blev liggende til klokken næsten var 2 om eftermiddagen, da han havde haft en af de sidste vagter og derfor ikke havde fået meget søvn. Lasse havde hentet morgenbrød og maden blev indtaget oppe i cockpittet, sammen med en god omgang spansk sol. Det var nu tydeligt at vi var meget mere syd på. Nogle få hundrede meter fra båden lå der en mindre borg, lidt længere væk kunne vi se nogle palmer og ved bådebroen ved siden af os, kunne vi se vores nye venner fra S/Y Jenny. Alt indikerede at det nok skulle blive nogle gode dage i La Coruna.

Den nye bygning tilhørende marinaen, med nogle ekstraordinære faciliteter.

Lasse fortalte imens vi spiste morgenmad, at vi af Jan og Eli, var blevet inviteret over at spise aftensmad kl. 18 på deres imponerende båd. Klokken var allerede mange og vi kunne se, at vores egen båd, godt kunne have brug for rengøring og oprydning efter sejladsen over Biscayen. Vi afsatte et par timer til at skylle båden, udstyr, instrumenter, sejl og sejlertøj for salt. Vi klarede opvasken, pakkede sejlene og ryddede op og efter ikke mere end halvanden times effektiv arbejde, kunne vi igen være tilfredse med bådens tilstand.

Eli og Jan tog imod os i deres enorme cockpit og vi havde taget to flasker Champagne med over for også at ønske dem tillykke med at have besejret Biscayen. De havde endda gjort det på godt lige under 48 timer, hvilket er noget usædvanligt, ud fra hvad vi har hørt tidligere fortalt.
Champagnen blev åbnet og der blev skålet. Eli satte et prægtigt fad på bordet, med 5 forskellige salgs kød, en stor skål salat og ris kom også frem. Vi spiste, drak, hyggede os og fortalte historier om hid og did. Da klokken var 2 om natten og en stor æblekage var blevet fortæret, takkede vi godnat og på gensyn. Det havde været en formidabel aften og det gensidige ønske om at skulle følges ad ned af den portugisiske kyst, var blevet endnu større.

Champagnen åbnes og der skal fejres

Efter dejlig mad deles erfaringer og historier

Den lille globus kom også frem, da Eli og Jan fortalte om deres planer rundt om Cap Horn og Stillehavet.

S/Y Jenny er 58 fod lang og er fremstillet utrolig flot og velindrettet. I cockpittet der her ses på billedet, kan der sagtens sidde 8-10 personer til spisning.

Anders sidder og lytter en af Jans hvalfangerhistorier.

En snedig opfindelse til alle de, der køber vin i en 3 liters boks, i stedet for flasker. Denne fikse lille fisk, skjuler posen fra boksen og vinen hældes ud af munden på den. Vi håber på at kunne bringe en af disse med hjem.

Dagen efter besluttede Anders og Lasse at hjælpe Eli og Jan med et problem der var opstået med deres båd, netop som de sejlede ind i deres bås. De havde bakket ind stille og roligt og pludseligt, var båden begyndt at larme og ryste. Jan slukkede motoren og frygtede det værste. De havde heldigvis fået den ene fortøjning på land og kunne derfor godt bugsere båden helt ind, så hele båden kunne fortøjes. De kunne herefter se, da de kikkede under båden fra land, at der hang noget reb i deres skrue. Det var netop dette problem, som Lasse og Anders ville hjælpe med.
De startede ud med maske og snorkel og det lykkedes dem også at fjerne det meste tov på den måde. Der var 10-15 meter tov snoet hårdt omkring akslen ved roret. Til sidst var tovet blevet så hårdt og smeltet, at de ikke kunne arbejde videre, før end de fik rigtig dykkergrej på. De Hentede derfor en af de to fyldte dykkerflasker, som vi har ombord og gik atter i gang med at fjerne det resterende tov. Det tog dem yderligere 30 minutter, en ”rambo-kniv” og en papegøjetang, før de blev færdige. Eli og Jan var glade for det gode arbejde og serverede herefter hjemmelavet pizza. Efter en kold øl og nogle historier, skulle vi videre med vores daglige sysler og vi var så heldige at kunne låne deres foldecykler, til de indkøb vi skulle have ordnet.

Anders og Lasse blev sendt ud for at handle ind og vaske tøj, alt i mens Dennis ordnede båden fra morgenmaden, stuvede dykkerudstyret tilbage og gennemgik regnskab og likviditetsbudget.

Lasse nyder her atmosfæren på en stor plads placeret i centrum af La Coruna.

Rådhuset i La Coruna.

Flot spansk arkitektur fra en tid langt før vores.

Billede taget i efter skumringen i en park nær ved marinaen.

En af de mange legepladser placeret i byens centrum. På mange måder lignede udendørs faciliteterne for børn og voksne, dem der også findes i Shanghai.

En allé med palmer.

Nogle af La Corunas specialiteter.

Gadehandlere der repræsenterer forskellige nationaliteter.

En fin gammel brevkasse, vi fandt ved et tilfælde.

Et våbenskjold vi så flere gange, så vi formoder det er La Corunas eget våbenskjold.

I dag tager vi 40 sømil syd på, til et sted hvor der skulle være nogle gode ankerpladser. Vi har indset, at vi allerede nu har brugt 3000 kr. på havnepladser, simpelthen af den årsag, at der ikke har været mange ankerpladser, på det stræk vi har sejlet indtil videre. Vi glæder os derfor til at kunne udnytte de mange muligheder for at ligge for svej ned langs den spanske og portugisiske kyst.

Vi har det godt og energien er kommet tilbage i mangefold... Biscayen er overstået og snart nærmer vi os konstante nordenvinde, der hjælper os syd på til de Kanariske øer og senere Cap Verde. Forinden disse destinationer, har vi mange områder vi gerne vil besøge og udforske. Så hvis nogen af jer, kender til nogle dejlige kystbyer i Spanien og Portugal, så lad os endelig høre herom.

Til sidst vil vi gerne sige tusinde tak til alle jer, der skriver små beskeder til os i vores ”kommentar-sektion”. Vi nyder meget at læse dem og vi glæder os hver gang til at høre hvad i har på hjerte. Så fortsæt endelig med det!