Vandleg og gammelt vrag

Torsdag d. 11 feb. 2010

13°07.57 N
61°12.64 W

Noget af det fantastiske og praktiske ved Grenadinerne er, at der er korte distancer mellem øerne. Nogle distancer er ikke mere end 5 sømil og de længste 20 sømil, som er 3-4 timers sejlads. Dette betyder, at vi kan tage af sted tidligt om morgenen og ankomme om formiddagen og derved have en hel dag når vi ankommer.

Det samme galt for denne tur. Tidligt op om morgen og båden var allerede gjort klar, således kun ankeret skulle trækkes op. Vores erfaring har lært os, at alt forarbejde, gør at vi kommer hurtigere af sted om morgenen... så noget har vi lært på denne tur.

Salt Whistle Bay, som ligger på øen Mayreau og som har 275 indbyggere, er uden tvivl den smukkeste, mest idylliske og mest caribiske kliché agtige bugt vi er kommet til. Det her må ikke misforstås som noget dårligt, for det er ikke tilfældet. Tvært imod var det en helt speciel oplevelse at sejle ind i en så smuk og lille bugt, hvor vandet var krystal klart og lyseblåt, som forsiden på postkort. Palmerne stod på række og rakte ud over vandet, nærmest som om de sagde velkommen til paradis.

Vi satte vores anker på 3 meter vand og var ikke længere end 150 meter fra strandbredden. Ikke lang tid herefter blev strand legetøjet fundet frem og vi svømmede ind til stranden. Dagen blev brug med læsning på stranden, leg på stranden, leg i vandet, svømning, snorkling og afslapning... alt i alt noget som vi alle sammen havde set frem til. Mikkel sagde meget fint: ”Det er det lækreste sted jeg nogen sinde har været!”

Efter dagens udskejelser var vi alle godt udmattede, hvorfor vi tog tilbage på båden. Da mørket faldt på, og kun lidt lys var tændt nede i båden, mærkede vi pludselig en summen og en mørk skikkelse flakke rundt i båden. Eftersom det var ret mørkt, var det ikke tydeligt hvad der var dernede sammen med os. Efter kort tids undren, indså vi dog, at der var tale om enkelte flagermus der havde lyst til at gøre et besøg på båden. De kom flere gange i løbet af aftenen og endelig da alle var faldet i søvn, vågnede Dennis ved, at 3-4 flagermus på en gang fløj rundt i en cirkel nede i båden og ikke langt fra ansigtet, da luften fra deres vingeslag kunne mærkes i ansigtet. Forskellige foranstaltninger blev gjort og der kunne igen soves trygt.

Dagen efter skulle der vaskes tøj og vi fandt hurtig ud af, at der ikke fandtes noget vaskeri på øen. Vi fandt dog heldigvis en venlig lokal, der var døvstum og hed John. Hans kæreste ville gerne vaske tøjet for os, men det blev ved håndkraft. Det eneste det krævede var, at vi købte noget vaskepulver og selvfølgelig betalte for hendes service.

Efter dette gøremål var overstået, var det nu tid til at gøre os klar til at sejle ud til et gammel krigsskib, der var gået ned i 2. Verdenskrig, på et rev der lå en sømil fra vores ankerplads. Vi tog vores dinghy derud og fortøjede os til et par ankerbøjer, der lå over vraget. Der var en del strøm over revet og sigtbarheden var ikke helt optimal. Alligevel var der noget spændende og lidt intimiderende, første gang man dykkede ned på 10 meter og så skibet fremstå tydeligere og tydeligere foran ansigtet på en. Anders med sit nye kamera fik taget enkelt billeder og vi håber i kan se lidt af hvad vi oplevede på dette vrag.

Efter dagens snorkletur sejlede vi tilbage til båden, hvor efter Mikkel straks gik i gang med at bage en chokoladekage. Aftenen kom, flagermusene kom, drengene nød en film sammen, Anne færdiggjorde hendes bog og snart blev båden lydløs og alle sov ... det havde været endnu en rigtig god dag.

I morges da vi vågnede, mærkede vi at vores idylliske bugt, var blevet ændret til lidt af et kar fyldt med dønninger. Vi besluttede os derfor at sejle ned til en bugt ved navn Saline Bay, som ligger 2 sømil syd fra Salt Whistle Bay.

Vi glæder os til i aften, da vi skal deltage i en lokal Valentine fest, som vi blev inviteret med til i går. De lokale er meget imødekommende og derfor ser vi frem til at tilbringe en hel aften blandt lokale festlige mennesker. God lørdag til jer alle derhjemme!