Kitesurfing og lækker rev…

>> onsdag den 20. januar 2010

Store Bay - Tobago
Torsdag d. 7 januar 2010

11° 09.407 N
60° 50.465 W

Storebay er den sydligste ankerbugt på Tobago og også det sidste sted vi besøgte på øen. På vej dertil fik vi hug på en af vores gummiblæksprutter og hurtigt fik vi Bente til at hale fisken ind, - Bente er ret tosset med fisk og synes at de omtrent er noget af det sjoveste i verden, så hun halede med stor iver fisken ind. En mindre Bonito-tun som hun stolt valgte at skænke til aftensmaden. Så endnu engang fik vi lækker sushi på båden.
Grundet Maries forsinkede afrejse indlogerede dennis og Marie sig på Tobagos vel nok fineste resort- Coco Reef hvor det lykkedes Dennis at skaffe sig en rabat på ikke mindre en 60% ! Krisen kradser tilsyneladende osse på Tobago. Marie var sat i udsigt til at kunne få et fly 7-8 dage efter hun skulle være hjemme, men fik allerede et fly hjem dagen efter. De fleste ville nok ikke være kede af en uge mere på Tobago, men da Marie har to små børn derhjemme, passede det hende fint allerede at kunne få en fly efter 2 dages venten. Vi tog alle af sted med Marie og Dennis fik hende godt afleveret ved lufthavnen nær Store Bay. Nu går der igen 5 måneder inden Dennis og resten af os ser hende igen.

Det var en fornøjelse at have Marie på besøg!

Bente med hendes fine Bonito, der senere blev tilberedt.

Pingeon Point, som er Tobagos bedste Kitesurfing og vindsurfingsted, blev punkt for næste dags udskejelser. Desværre viste vinden sig for engang skyld ikke rigtigt at være tilstede, så for Anders og Lasse blev det ikke til mere end en masse håndtering af alt grejet og ingen surfing de første to dage- heldigtvis er området et rigtigt godt sted at snorkle, da det kendte Buco Reef ligger lige ud for Pigeon Point. Vi havde dinkhyen med og alt snorklegrejet så vi kunne selv snorkle på revet i stedet for at tage med de arrangerede ture i form af ”glass bottom boats”. Revet viste sig at være ret fantastisk og den første dag hvor Lasse tålmodigt ventede på vind til at kitesurfe- så Anders, Bente og Dennis både Moræner, en rokke og en havskildpadde på revet foruden tusindvis af farvestrålende fisk. Dagen efter fik Lasse også glæden af at snorkle på revet, vinden var stadig ikke dukket op så udsigten til surfing så stadig noget sort ud…
Dag 3 ved Pingeon Point kastede lidt vind af sig om end den var meget ustabil og flere kitesurfere lå og kæmpede med deres store drager i vandet i stedet for i luften. Kitesurfet blev der dog, og både Lasse og Anders fik nogle gode ture på vandet- endeligt !

Lasse er ved at sætte dragen op... uvidende om at vinden snart ville forsvinde igen.

Anders efter en endt tur på vandet.

Dennis så på og huskede stadig den uheldige episode to måneder tidligere.

200 meter fra båden lå den lokale beachbar og en tilfældig aften hvor vi var inde for at få et par kølige rom/cola og øl, mødte vi flere sejlere, vi tidligere havde snakket med og aftenen endte med en fest i stedet. Der var masser af sejlere på baren og også et lokalt par mødte op i brudetøj med flere af brylluppets gæster hvilket ikke gjorde festen mindre kedelig.

Ved Pingeont Point havde vi nogle dage tidligere mødt et svensk par Lovisa og Håkon, der havde spurgt om vi kunne have lyst til at de kom på besøg på Dania en aften. Så ville de tage hummer med som vi kunne grille? Den var vi med på og om aftenen kom de med store hummerhaler, hjemmelavet hummersuppe, og frugt og is til dessert! Så er det sku noget ved af få gæster på besøg! Vi havde en rigtig hyggelig aften med det svenske par, og nød den fantastiske mad de havde medbragt. Hummerne på Tobago er helt fantastiske og store, og koster kun 50-60 dk. kr. pr. kilo! Og modsat dem vi køber i Danmark har de ikke gribeklør…. Hvis i (Lovisa og Håkon) læser dette, så vil vi gerne sige tak for helt fantastisk mad og en rigtig hyggelig aften med jer !....

Grillet hummer

Hummerfest i cockpittet

Efter næsten præcis en måned med fantastike oplevelser på Tobago var det tid til at komme videre, så Bente, Anders, Dennis og Lasse gjorde klar til afrejse til Grenada, en ø 80 sømil nordpå. Bente og Lasse købte ind til turen, Anders tjekkede ud ved de lokale myndigheder som gav os lov til at forlade landet, og Dennis pakkede båden. Da vi gerne ville ankomme til Prickly Bay på Grenada tidligt om morgenen skulle vi sejle om aftenen lige inden mørket. Bente der ikke før har prøvet at sejle så langt om natten var meget spændt på den forestående oplevelse. Klokken blev 17.30 ca. en halv time før solnedgang og vi tog afsked med Tobago. Sejlene blev sat og kursen blev sat mod Grenada- Bente (der er bådens grønskolling) skulle lige vænne sig til bølgerne der er noget større end i de danske indre farvande, men da det var sket viste hun sig som en sand langturssejler- og hjalp med på Lasses vagter. Dennis havde lige fået det forkerte søben ud af sengen den dag, og måtte ofre hans indtagede føde til Neptun et par gange på turen. Da Dennis en hård negl tog han alligevel sin nattevagt, men måtte også der ”tale i den store telefon”…

Turen mod Grenada er osse Bentes længste sejltur nogensinde i et stræk, og hun var meget begejstret over flyvefiskene, de store bølger, morilden i vandet og solopgangen da vi nærmede os Granada om morgenen. Noget af det rigtigt gode ved at få kærester og venner, og familie på besøg er at man bliver mindet om det fantastiske ved at sejle, og det er en stor glæde for os at opleve andres umiddelbare begejstring for det….

Prickly Bay nærmede sig og Lasse og Bente der havde vagt, havde fornøjelsen af at se Granada nærme sig i solopgangen- bugten lignede at den var propfuld af både men da vi nærmede os kunne vi godt se at der stadig var masser af plads i den store bugt. Anders vågnede op og hjalp til med at ankre båden i bugten… Nu var vi ankommet til Grenada!